Uhajanje urina in zdrs medeničnih organov

Zelo veliko nosečk in tudi mamic po porodu se srečuje z nehotenim uhajanjem urina ali urinsko inkontinenco. Ko govorimo o urinski inkontineci, sicer ne govorimo o neki hudi življenje ogožujoči bolezen, govorimo pa o stanju, ki lahko zelo vpliva na kvaliteto življenja ženske - čeprav imajo inkontinenco lahko tudi moški, a o tem danes ne bom govorila.

Kaj pa je tisto kar zadrži naš urin in blato, da lahko pravočasno pridemo do stranišča in ga ne spustimo kar v hlače? 

Zdaj to verjetno že veš. To so mišice medeničnega dna (MMD). Če tem mišicam ne dajemo dovolj pozornosti lahko med drugim pride do urinske in/ali fekalne inkontinence in tudi do motenj pri odvajanju urina in blata.

KAJ SE DOGAJA?

Mišice medeničlnega dna so namreč v nosečnosti pod velikim pritiskom, saj v tem obdobju poleg tega da podpirajo medenične organe, nosijo tudi težo maternice. Zelo pomembno vlogo pa te mišice odigrajo tudi pri porodu, kjer pa lahko pride tudi do poškodb. Lahko se poškoduje presredek, same mišice medeničnega dna in/ali periferni živci, kar seveda poveča možnost pojava urinske inkontinence, se pravi nehotenega uhajanja urina. Zato je pojav inkontinence pri ženskah toliko bolj pogost kot pri moških. Vedi da so težave z zadrževanjem urina (lahko tudi blata in vetrov) zelooo pogost pojav, ni pa to normalno ali ok. Zato tega ne zanemari in svojim mišicam medeničnega dna posveti prav toliko pozornosti (če ne še več), kot jo svoji zadnjici in trebuščku. No, če tema deloma svojega telesa ne posvečaš pozornosti, pa ti polagam na srce, da poskrbiš vsaj za mišice medeničnega dna. 

NEKAJ VEČ O INKONTINENCI

Mišice medeničnega dna torej nudijo oporo in omogočajo pravilno lego medeničnim organom. Poleg tega pa je njihova naloga tudi, da omogočajo normalno zadrževanje in odvajanje tako urina kot blata, pomagajo zadrževati tudi vetrove, sodelujejo pri stabilizaciji medenice in hrbtenice ter prispevajo k bolj čutnim in sproščenim spolnim odnosom. 

Ko govorimo o inkontinenci govorimo o nehotnem uhajanju - lahko govorimo o urinski inkontinenci, kjer ne moramo zadržati urina, ali pa lahko govorimo tudi o fekalni inkontineci, ko težko zadržimo ali pa imamo težave pri odvajanju blata. Lahko pa imamo težavo z obojim. Pogosto pa se pojavi tudi nekontrolirano uhajanje vetrov. 

DEJAVNIKI TVEGANJA za motnje v delovanju mišic medeničnega dna oz. RAZLOGI, da je njihova funkcija omejena, je več. Najpogostejši razlog sta seveda nosečnost in porod pa tudi menopavza, lahko pa je razlog tudi prevelika telesna teža, sladkorna bolezen, operativni posegi (ginekološki in urološki), nevrološka obolenja in seveda staranje. Vedno bolj pogost dejavnik tveganja pa je tudi kronično napenjanje pri odvajanju blata. Ta pa je po porodu velikokrat tudi vzrok za hemeroide (več o tem pa v kakšni od naslednjih objav). 

Poznamo več vrst inkontinence. Danes pa nekaj besed le o najbolj pogostih. 

Verjetno si že slišala za stresno urinsko inkontinenco. Ta je navadno posledica šibkih mišic medeničnega dna. Kar pomeni, da je opora okrog mehurja in uretre (po njej potuje urin iz mehurja) slabša. Zato urin nehoteno navadno uhaja pri naporih, ko se pritisk v trebušni votlini poveča. S tem pritiskom vplivamo tudi na pritisk v mehurju. Navadno urin uide ob kihanju, kašlanju ali glasnem smejanju, lahko tudi ob kakršnem koli napenjanju (na primer: dvig bremena, odvajanje blata ipd.), v hujših primerih pa tudi ob samem spreminjanju položaja telesa. 

S stresno inkontineco se ženske srečujejo mnogo pogosteje kot moški, saj je naša uretra krajša. Po drugi strani na stresno inkontineco vpliva tudi pritisk v trebušni votlini, ki se poveča med nosečnostjo in porodom (ta vpliva tudi na razteg  MMD) pa tudi ob previsoki telesni teži.

Druga zelo pogosta urinska inkontinenca je urgentna inkontineca. Na stranišče moraš takoj, ko začutiš poln mehur, drugače ti uide. Ta potreba se pojavi izjemno hitro in je nujna. Verjetno si se že kdaj vozila iz službe in začutila, da bi bilo fino it na stranišče in izpraznit mehur. Pa točno v tistem trenutku to ne gre, pa tudi nše ni nujno. Ko pa si prišla do vhodnih vrat in začela odklepati, pa je kar na enkrat postalo nujno, tako da si komaj še uspela pravočasno priti do stranišča - oz. ti je verjetno malce ušlo, če imaš težava z nehotenim uhajanjem urina oz. urgentno inkontinenco. V primeru, da si pri sebi kaj takšnega opazila, bodi pozorna kolikokrat na dan greš na stranišče izpraznit svoj sečni mehur. Značilno je namreč, da če imaš urgentno urinsko inkontinenco, da greš na to potrebo velikokrat na dan (do 8 - krat ali celo večkrat), temu pa se lahko pridruži večkratno uriniranje tudi ponoči. V teh primerih vam bo poleg treninga za mišice medeničnega dna, pomagal tudi trening mehurja. Seveda pa ne pozabi pomisliti tudi na količino tekočine, ki si jo zaužila. Če si naenkrat popila liter vode in si nato šla na stranišče večkrat zapored, potem to še ni znak, da so tvoje mišice medeničnega dna šibke. 

Lahko pa pri sebi zaznaš, da ti urin uhaja v obeh situacijah. To pomeni, da gre za mašano inkontinenco, za kombinacijo ene in druge. 

Velikokrat pa se pojavi tudi uhajanje urina po urnirianju. To se pri mamicah najpogosteje zgodi takrat, ko po uriniranju vstanejo iz stranišča. To je navadno znak, da se tvoj sečni mehur ni popolnoma izpraznil. Zato je lahko kriva ovira na izhodu iz mehurja (na primer: zabrazgotinjena rana po carskem rezu) ali pa preveč raztegnjene in oslabljene mišice sečnega mehurja. Do tega lahko pride, če prevčkrat zeloooo dolgo zadržujemo urin. Torej, redno praznenje mehurja ter  krepitev in sproščanje mišic medenilnega dna, ti ne morejo škodovati.

Je pa pomembno, da težave z zadrževanjem urina pri sebi zaznaš in da veš, da se ti s tem ni potrebno sprijazniti ter o tem spregovoriš ali s svojim osebnim zdravnikom ali ginekologinjo. Te te bodo potem po potrebi preusmerile naprej, ti pa boš tako dobila zdravniško diagnozo, kaj se s teboj prav zaprav zares dogaja. Šele nato boš vedela kakšno zdravljenje je zate ustrezno. 

KAKO SI TOREJ LAHKO POMAGAM?

Vzrokov za popuščanje mišic medeničnega dna in uhajanje urina je več. No in sedaj že veš, da se v zdravstvu glede na vzrok potem odločajo za različne pristope k zdravljenju. V primeru, da si pri sebi opazila nekaj časa trajajoče uhajanje urina, svetujem, da se oglasiš pri fizoterapevtu in preveriš kaj se v resnici dogaja tam spodaj. Priporočam, da ti osebna zdravnica ali ginekologinja napiše nalog za fiziterapijo, kjer se ukvrajajo prav z zdravljem žensk in da ne greš kar h kateremu koli fizioterapevtu.

Razlogi so seveda lahko dedne narave (kvaliteta vezivnega tkiva), hormonske spremembe (med nosečnostjo, po porodu, v menopavzi), dolgotrajna prekomerna telesna teža, staranje, operativni posegi in seveda vaginalni porod. Več kot je bilo nosečnosti in vaginalnih porodov, več možnosti je, da se medenično dno poškoduje in se pojavi nehotno uhajanje urina.  

Tudi v primeru carskega reza se lahko pojavi uhajanje urina, čeprav ni šlo za vaginalni porod. Gre za to, da so bile mišice medeničnega dna pod zelo velikim pritiskom že celotno nosečnost. Poleg tega pa se lahko rana po carskem rezu tudi zabrazgotini in zlepljenost tkiv je lahko razlog za moteno delovanje mehurja. Zato je Pristop k vadbi po carskem porodu nujno potrebno prilagoditi.

Če ti torej uhaja urin, moraš vedeti, da to ni nujno povezano s šibkimi mišicami medeničnega dna. Lahko so te tudi preveč zakrčene in zato ne delujejo tako kot bi morale. Lahko gre tudi za slabo podporo uretri ali sečnemu mehurju. Lahko gre za zaporo ob sečnemu mehurju, ki onemogoča, da bi se mehur izpraznil v celoti. Lahko pa so mišice sečnega mehurja preveč raztegnjene in oslabljene, kar dopušča, da se mehur prekomerno napolni in preprečuje, da bi se mišice v zadostni meri skrčile in iz mehurja iztisnile urin v celoti. Več vzrokov pomeni, več pristopov k zdravljenju.

Torej, kako si lahko pomagaš?

Poleg tega, da se oglasiš pri fizioterapevtu, ki se ukvarja z zdravjem žensk, svetujem da se pozlužuješ treninga za mišice medeničnega dna. Ta je v zadnjih letih nadomestil bolj znane Keglove vaje. Čeprav gre v bistvu za isto stvar, je novo to, da ni potrebno več zgolj stiskanje mišic medeničnega dna in tudi ne 100x, 200x ali 300x na dan. Zeloooo pomembno je, da maksimalnemu stisku, ki ga zadržimo nekje do 10s, sledi enako dolgo časovno obdobje popolne sprostitve mišic. Pomembno je tudi, da se pričnemo zavedati, da bo čisto dovolj, da svoje mišice medeničnega dna pravilno stisnemo in sprostimo od 30 do 50 krat na dan. Za prve rezultate bo potrebno vaje izvajati vsak dan vsaj 6 mesecev, za funkcionalne, močne, prožne in čvrste mišice medeničnega dna pa vse življenje. Saj te vaje niso priporočljive le za zdravljenje oziroma odpravljanje težav, temveč tudi kot preprečevanje motenj v delovanju teh mišic. 

Ne vem kako je pri tebi, ampak o uhajanju urina navadno zelo težko spregovorimo in to tudi z najbližjimi. Zato se navadno, predvsem mamice po porodu, počutite slabo in mislite, da ste v tem same. Pa niste. Uhajanje urina ali urinska inkontinenca prizadane zelo velik procent ljudi. V večji večini smo sicer to ženske. Govorimo o razmerju, da ima na vsaki dve ženski en moški težave z zadrževanjem urina. Uhajanje urina s časoma postane zelo moteče, neprijetno, spremlja pa ga tudi močan vonj. To vsekakor vpliva na samopodobo in samozavest ženske, posledično pa tudi na izogibanje družbi in spolnim odnosom. Kvaliteta življenja je zaradi tega slabša kot bi bila sicer.

Z uhajanjem urina se ti vsekakor ni potrebno sprijazniti. Na to ni potrebno gledati kot še na eno nadlogo, ki jo prinaša starost. Lahko sprejmeš sporočilo, ki ti ga pošilja telo, da je potrebno nekaj spremeniti. Misliti, da ti ni pomoči je zmotno. Morda bo nekaj več pozornosti potrebno nameniti tudi mišicam, ki se ne vidijo. Zato, ker je težava z uhajanjem urina ozdravljiva. Da se jo odpraviti. To je le znak, da nekaj ne deluje ok. Tako kot lučka v avtu, ko zasveti, ko moramo avto peljati na servis. Ukrepati moramo in to je potrebno čim prej. V primeru, da boš vse skupaj zanemarila in odmislila, lahko čez čas pride tudi do zdrsa organov male medenice. Tega pa si verjetno ne želiš, kaj ne?

Brezplačna video vadba: 3 varne vaje, ki jih lahko izvajaš takoj po porodu!
O avtorici
Nuša Repovž
Moje ime je Nuša Repovž in pomagam mamicam po porodu spet zaživeti življenje brez bolečin, polno energije in samozavesti.

Podobni članki

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram